Om Hakenäs Valley

Hakenäs Valley är namnet på en framtidsvision initierad av Hogias grundare Bert-Inge Hogsved.

Målsättningen är i ett första skede ett ytterligare fördjupat samarbete mellan tre aktörer i södra Stenungsund som verkar inom områdena entreprenörskap, utbildning och hälsa. De tre är Hogia, Nösnäsgymnasiet och Stenungsund Arena. Det finns redan idag många samarbeten och beröringspunkter mellan de tre och visionen är baserad på en klart ökad samverkan framöver.

Namnet

Hakenäs Valley: I visionen blir namnet Hakenäs Valley något av ett ”andranamn” på dalgången från fjorden vid Hakenäs och upp längs Ucklumsvägen, alltså det område där Hogia, Stenungsund Arena och Nösnäsgymnasiet ligger sida vid sida.

Hakenäs är namnet på den udde där Hogias huvudkontor ligger.

Valley anspelar naturligtvis på Silicon Valley (valley = dalgång).

Vision

I Bert-Inges vision ingår i Hakenäs Valley-ansatsen ett kraftigt ökat inslag av eftergymnasial utbildning. Sådan kommer framöver att bli allt viktigare för såväl ungdomar som vuxna. Hogia har idag ett omfattande samarbete med många av regionens högskolor. Några specifika inslag i högskolekurser är redan idag förlagda till Hogia-området. Det här kommer helt säkert att öka framöver.

Bert-Inge själv är såväl civilingenjör som civilekonom. Även efter sina studier har han hållit en nära kontakt med högskolevärlden och har haft många engagemang i den. Bl a har han suttit i styrelsen för Chalmers tekniska högskola i 13 år.

Några aspekter

De tre verksamheterna Hogia, Nösnäsgymnasiet och Stenungsund Arena gränsar geografiskt till varandra. Det ligger nära till hands att sträva efter att i en framtid se de tre områdena som ett ”campus”. Då finner vi troligen inte bara sådana samverkanseffekter som vi upplever idag utan även geografiska samordningsfördelar. Olika slag av lokaler används vid olika tidpunkter på dygnet eller under veckan. Det kan skapa spännande möjligheter till samutnyttjande etc.

De allra flesta människor som är på väg till eller från Stenungsund kör eller åker igenom ”Hakenäs Valley”, som symboliskt sett blir ”porten till Stenungsund” och därmed lite grand ”porten till öarna”. Om detta inte bara blir symboliskt, utan börjar upplevs som reellt, så kommer förhoppningsvis ”Campus Hakenäs Valley” med dess entreprenörskap, utbildning och hälsa att vara det som man allra mest förknippar orten Stenungsund med.

Ett släktskap

Det finns ett släktskap mellan Hakenäs Valley-visionen och Bert-Inge och Åse Hogsveds stiftelse, som stiftades för ett år sedan. Gemensamt för båda verksamheterna är fokuseringen på entreprenörskap och (högre) utbildning. Så här ser stiftelsens ändamål ut (utdrag ur stadgarna):

”Stiftelsens ändamål är att främja entreprenörskap huvudsakligen genom forskning och utbildning. Stiftelsen ska i första hand gynna forskning och utbildning inom Västra Götalandsregionen. Verksamhet som är förlagd till Stenungsundsområdet ska särskilt prioriteras.”

Stiftelsens ändamål är också att äga aktier i Hogia AB.

En mycket viktig målsättning med stiftelsen är att den genom ett majoritetsägande i Hogia AB långsiktigt skall säkerställa Hogias existens som ett självständigt bolag som kan fortsätta att bedriva sin huvudverksamhet på Hakenäs i Stenungsund.

”Långsiktighet” är kanske Hogias allra viktigaste värdeord. Det är den som vi vill säkra genom stiftelsen, till glädje för våra kunder, våra medarbetare och vår närmaste omgivning.

Mycket viktigt är att stiftelsen skall verka för att Hogia skall fortsätta att drivas i linje med de värderingar (Medarbetaridén och en extrem långsiktighet) och de arbetssätt (småskalighet, entreprenörskap, en mycket långtgående delegering av ansvar och befogenheter inom organisationen) som har varit avgörande för Hogias framgångar.

En bakgrund: Visionens tillkomst

Med ett Hakenäs Valley-samarbete vill Bert-Inge inte bara internt i Hogia vara med och erbjuda en kombination av just entreprenörskap, utbildning och hälsa. Han bygger på de erfarenheter som han har skaffat sig i det företag han startade för 40 år sedan och berättar:

”Hogia är ett företag fullt av entreprenörskap. Småskaligheten i vår organisation, och den fokusering på ett visst specifikt område som den leder till, skapar goda förutsättningar för våra medarbetare att få ta ansvar och att utveckla sitt kunnande och sin drivkraft. Entreprenörskap är ett mycket centralt begrepp för oss.

Vi bygger hela tiden mer och mer egen kunskap inom de områden där vi verkar. Vi hjälper också våra kunder att höja kunskapsnivån i sina företag genom programvaror, olika slag av utbildning och den stora mängd av information som vi förser dem med. En mycket viktig verksamhet för oss är alltså kunskapsförmedling, utbildning.

I Hogia bedrivs ett mycket uppskattat program för friskvård som heter ”I hälsans tecken”. Majoriteten av våra medarbetare deltar i det. Genom regelbundna mätningar har vi fått klara bevis på programmets positiva effekter både på våra medarbetares hälsa och på vår verksamhet.

Entreprenörskap – Utbildning – Hälsa

Sidan uppdaterades 2022-12-27